38M Botond Tehergépkocsi

38M Botond terepjáró tehergépkocsi

1937-ben Winkler Dezső tervezte Győrben, a Magyar Waggon- és Gépgyárban. Rekord gyorsasággal készült el a Rába új tehergépkocsi típusa. A prototípust a honvédség szállítási feladataira alkalmazták. A tapasztalatok alapján tovább javították a terepjáró-képességet. Hajmáskéren 1938-ban, a HTI kísérleti állomásán végzett összehasonlító vizsgálatok során bebizonyosodott, hogy a Rába-Botond teljes mértékben kielégíti a honvédség igényeit. 1938-ban 1402 darabot rendeltek. 1940-re az első sorozatot leszállították. A végszerelést a Magyar Waggon- és Gépgyár és a MÁVAG végezték, a Weiss Manfréd Művek, a Ganz és a Hofherr-Schrantz-Clayton-Schultleworth Magyar Gépgyár Művek Rt. részegységeket szállított. A sorozatgyártás mellett beindult a 100 Le-s hathengeres motor tervezése, de 1944. április 13-án Győrt érő bombatámadás alatt a próbapadon elpusztult az új motor prototípusa. 1948-ra fejeződött be a hathengeres motor fejlesztése, amelyet 1948-ban rendszeresítettek, és még sokáig szolgált, de már nagy sorozatban nem gyártották. Az egyszerű, teljesen nyitott felépítésű, háromtengelyes de 6x4 kerék meghajtású tehergépkocsit az Austro–FIAT AFI licencének átvétel során jelentősen átalakították. A hengerfuratot 98 mm-re növelték, így a motor teljesítményét 65 Le-re növelték, ezzel tovább növekedett az egységnyi össztömegre jutó teljesítmény. Az akkori forgalomnak megfelelően jobboldali kormánnyal szállították. A hátsóhidat átalakították, így gyártása egyszerűbb, de hatékonysága jobb lett. A könnyebb szerkezeti elemek miatt feleslegesnek tűnt további osztómű alkalmazása. A vonóerő növelése érdekében a hátsóhíd hajtást nagy áttételűre tervezték, így a tehergépkocsi össztömege kisebb lett. A terepen való felfekvés elkerülését segítette az elülső lökhárítón ütközőgörgők, továbbá a nyitott vezetőfülke mögött merev, nem hajtott tengelycsúcson elhelyezett pótkerekek (mankókerekek). Az egymástól független felfüggesztésű kerekek minél nagyobb kilengése tovább fokozta a terepjáró-képességet. Az osztrák Semperit gumigyártól sikerült megfelelő minőségű, speciális bordázású abroncsokat vásárolni. Az alacsony nyomású gumik csökkentették a terepjáró-képességet, de a speciális bordázatú abroncsok 2 atmoszféra. túlnyomása megfelelt a teherbíró-képességnek. A szovjet terepen, a lágy földeken is közlekedett, miközben korszerűbbnek tartott társai ott lefulladtak. A honvédség minden szállítási feladatát megoldották. Az egyszerűsége miatt népszerű teherautó volt. Később korszerűsített változata 1946-1951 között a Magyar Honvédségnél is szolgált. A gyártása 1938-1941 között 1473, a második sorozatnál 1943-44 között 2525 db volt, további 60 db pusztult el az 1944. áprilisi bombatámadás alatt. A MÁVAG 1946-ban 3 db-ot, 1947-ben 2 db-ot szerelt össze. A második sorozat 38/42M Botond B terepjáró tehergépkocsi volt.

Adatai

A motor teljesítménye [LE]

65, 2700 ford/min fordulatszámon

Hengerűrtartalom [cm3]

3770

Tüzelőanyag fogyasztás [l/100 km]

30

Összes kerekek száma [db]

8

Meghajtott kerekek száma [db]

4

Gumiabroncs mérete

210-20

Abroncs belső légnyomása [kp/cm2]

3

A gépkocsi hossza [mm]

5746

A gépkocsi szélessége [mm]

2200

A gépkocsi hasmagassága [mm]

300

Nyomtáv elől/hátul [mm]

1650/1760

Tengelytáv [mm]

2740+1120

Min. fordulási sugár [m]

6,6

Legnagyobb sebesség közúton [km/h]

60

Legkisebb sebesség [km/h]

2,2

Menetkész öntömeg [kg]

4000

Hasznos teher közúton [kg]

2000

Hasznos teher terepen [kg]

1500

Legnagyobb vontatóerő [kp]

3700

Emelkedői mászóképessége

330